fredag, februari 24, 2012

Deras enda brott

Jag har träffat många nu. De som tvingats till sex mot sin vilja. De våldtagna.

På många sätt liknar de varandra. Känslan av vanmakt, skuld, skam och ilska. Chocken. Apatin. Och resan som tar dem ut, på andra sidan. Styrkan. De får mig att tappa andan tusen gånger om.
Men det är så mycket som skiljer dem åt. De är verkligen ingen homogen grupp.

De kommer från olika platser. Är olika gamla. Har olika bakgrund. Förövaren var någon de älskade, någon de knappt kände, någon de aldrig sett förut. De var nyktra, drogade, fredagsfulla. De var hemma, borta, ute. Det var morgon, natt, mitt på dan. De har barn, är singlar, gifta sedan 30 år. De hade joggingkläder, var nakna, uppklädda för 30-års fest. De är heterosexuella, flator, asexuella.
De är så olika.

Det enda gemensamma jag hittar.
De är kvinnor.
Och deras förövare är män.

Vi kanske kan sluta leta skuld i ålder. beteende. bakgrund. klädsel. missbruk. relationsval. rörelsemönster.


Deras enda brott - de var kvinnor.

Jag säger inte att alla män våldtar.
Men däremot: att de som våldtar nästan uteslutande är män.

Inga kommentarer: