fredag, november 25, 2011

#jävlamassagrattis #prataomdet

Vi måste prata om det.

Det kan verka så fruktansvärt enkelt. Banalt, nästan.
Men ändock, den enorma sprängkraften.
Min befrielse har ofta varit att få sätta ord på min verklighet. Insett att jag varken är knäpp eller ensam. I många är trodde jag det handlade om min egen galenskap när jag snabbade på stegen genom parken. När en okänd mans plötsliga rörelser mot mig, fick hjärtat att fladdra oroligt. När jag rodnade, tystnade och gick hem med en klump i magen.

Nu vet jag ibland bättre. Nu har jag skapat rum att prata om det i. Hittat de som upplever samma sak som jag. Som känner igen mitt fjärlishjärta och heta kinder. Som kan skratta. dela med sig. göra skuldbördan och klumpen i magen lite mindre. De hjälper till att formulera det jag tänker. Och jag hittar ord, åt deras fladdrande känsla.
Ibland vet jag såklart fortfarande sämre. Då håller jag tyst. Bär skulden ensam. Tänker att jag är lite galen. Eller ganska mycket galen.

Grattis alla modiga som vågade #prataomdet
Fortsätt prata.
Ni skapade ytterliggare ett rum, att låta fjärilshjärtan flyga stolta i.

Inga kommentarer: