torsdag, september 01, 2011

Aftonbladets omröstning skapar könskrig 2.0.

Alltså, jag vet att jag varken borde bli upprörd eller förvånad. 
Men ibland inbillar jag mig att det faktiskt är så att vi i Sverige ändå har kommit en bit på vägen när det gäller jämställdhet. Den illusionen liksom krackelerar när man vaknar en sketen tisdagsmorgon, dricker kaffe och läser aftonbladet på nätet. Mitt i röran mer eller mindre intressanta nyheter hittar man en omröstning med rubriken "Är fotboll för komplicerat för kvinnor?".

Omröstningen kom till efter att den fantastiska gubben Arne Hegerfors i något nytt matlagningsprogram påstod just det. Rimligare frågeställning i Aftonbladets omröstningar borde ha varit "Borde gubbslem förbjudas att kommentera fotboll?"

Vilka var ni (gubbar) på aftonbladet som satt på det där morgonmötet, skrockade lite över det spexiga uttalandet och tänkte att "Vi ska spinna vidare på det här och minsann ge de där brudarna en match till.  Måhända att de vann VM-brons, men de ska ändå plattas till".
Jag gillar att generalisera. Jag ser er framför mig. Ni dricker svart kaffe ur någon äcklig automat, ni är någonstans i 40-50 års ålder, med något ungt alibi (en stjärnskottsjournalist i 25-års åldern), ni börjar bli tunnhåriga och har harvat runt på redaktionen både ett och två varv. Och ni är så sjukt bittra. Det är då ni tycker att er tisdag blir lite bättre om ni får lägga upp en omröstning där ni vet att massa av era manliga, bittra läsare kommer hålla med er och rösta ja på er fråga. För de har, precis som ni, störts av att det nu för tiden är kvinnor som skriver fotbollshistoria, medan männen skvalpar omkring i någon kvalmatch.

Mitt förakt för er har växt till oanade nivåer. Jag föraktar den där Hegerfors. Men han är inget mot er.


Inga kommentarer: