måndag, april 11, 2011

Det är inte svartsjuka - utan män som mördar

Aftonbladet kör idag på löpet bilder av fyra, unga kvinnor. På bilderna ler de och ser lyckliga ut. Nu är de döda - mördade. Enligt Aftonbladets rubriksättare är det svartsjukan som är deras bödel.
Jag orkar inte läsa artikeln. Våldet skrämmer mig inte - det möter jag dagligen. Men jag orkar inte fler sensationsnyheter och pseudoförklaringar. I dag är det svartsjuka som mördar, i morgon alkohol, och nästa vecka är det kanske psykisk sjukdom som skövlar kvinnoliv.

Det är inte sant. Det som dödar unga, leende kvinnor är män. Män som vuxit upp i ett ojämställt samhälle och lärt sig att kuk ger mer makt. Män som redan på dagis lärt sig att kärlek alltid börjar med bråk. Män som lärt sig att ett en höjd röst får en kvinna att tystna, en höjd hand får en kvinna han säger sig älska att slå ner blicken och backa. Det är män som mördar, inte svartsjuka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här var fan i mig det bästa jag läst på länge! Jag är 19, tjej, känner igen mig i det mesta du säger och sitter här och blir uppeldad. Åh, fortsätt med det du gör!